Bästa skorna för långdistanslöpning

Bra skor är den viktigaste utrustningen för en löpare. När du löptränar belastar du kroppen hårt och många skador relaterade till löpning har att göra med skovalet. Om du upplever smärta när du springer kan det mycket väl bero på att du har fel sorts skor. Om du tränar inför ett maraton kommer du att behöva springa både ofta och ibland riktigt långt. Därför är det väldigt viktigt att du har ett par skor som är anpassade efter dina behov och det underlag du tränar på. Med en bra löparsko minimerar du risken för skador i knän, leder och fötter. Här får du bra tips när du ska välja skor till långdistanslöpning.

Välj en skön sko som passar din fot

Det absolut viktigaste är att skon är skön och passar din fot. Dina fötter och ditt löpsteg förändras över tiden och ibland kan det vara nödvändigt att byta skomärke. Hos Ecco skor hittar du många prisvärda löpskor som passar både till träning och till vardags. Danska Ecco är en av världens största skotillverkare som erbjuder skor av mycket hög kvalitet. De har ett brett utbud av sportskor. Ett tips är att alltid välja löparskor i en storlek större eftersom fötterna svullnar upp när du springer och du riskerar således att få blåa tånaglar om dina skor är för små. Ha minst en halv centimeters utrymme vid tårna. Löparskor kan tänjas ut på bredden, men i princip aldrig på längden.

Anpassa efter din nivå

En löparsko bör alltid väljas utifrån din nivå. Om du tränar inför ett maraton och springer regelbundna långpass har du ett annat behov än en person som joggar ett par gånger i månaden. Skon är dock lika viktig för nybörjaren som för den erfarna löparen. Nybörjaren har inte byggt upp samma löpmuskler och teknik som den erfarna löparen. Därför behövs skor med bra dämpning och stöd. Om du tidigare joggat sporadiskt, men nu vill börja träna för ett maraton kommer du snart att märka att skorna är otroligt viktiga. Maratonträning skiljer sig mot vanlig jogg på det sättet att du springer längre och oftare. Ju längre du springer desto viktigare är det med skor som ger bra dämpning. Ju tyngre du är, desto mer dämpning behöver du. Det kan även vara en god idé att investera i två olika sorters löpskor. En lätt sko för kortare rundor och intervaller som komplement till den mer dämpade och tyngre skon för långa distanser.

Anpassa efter underlag

Olika underlag ställer olika krav på dina löparskor. Fundera på var du springer oftast samt hur underlaget på den eventuella tävlingen kommer att vara och anpassa skovalet därefter. Om du springer på asfalt och i stadsmiljö är det bra med en mjuk sko med ordentlig dämpning. Om du däremot springer på skogsstigar och i terräng är det bättre med en hård sko med ett ordentligt grepp. Om du tränar inomhus på löpband kan du välja en sko med mindre dämpning eftersom bandet är sviktandet och relativt skonsamt mot kroppen.